Seiling i Norge // Sailing in Norway

Nordland 2020: Bjørøya – Rørvik

11. november 2020 3 min read

Reading Time: 3 minutes

Sommeren 2020 seilte vi vår 1979 Granada 31 «Lily» fra Kristiansund og oppover kysten. Målet er Trænafjorden i Nordland. Her er vår beretning.

[27. juni] Etappe 3: Fra Jensøya ved Bjørøya over Folda inn til Rørvik. [Utseilt distanse: ca 22 nm]

Tekst: Jan Carsten Bjerkfelt. Alle foto © Christine Holmsen Hjellum / JcB

Vi slipper fortøyningene på Jensøya og legger kursen nordover ut av Bjørøyværet. Nå skal vi seile over Folda med Rørvik som mål. Men en ting er sikkert: Vi skal tilbake til Bjørøya og vakre Flatanger.

Bjørøyværet vil for alltid være noe av det fineste vi har sett her til lands. Et nesten uberørt natureldorado av øyer, sjøliv, fugler, fisker og opplevelser. Trøndelagskysten overrasker positivt. I dag skal vi videre nordøstover, helt nord i Trøndelag: Over den ofte så værharde Folda og inn til Rørvik på øygruppa Vikna. Det er god sommertemperatur, 23 grader varmt, men kun et pust av vind, så vi går for motor.

Rolig og nydelig sommervær over Folda.

Ikke fullt så værhardt i dag, altså. Det går som en lek. Praktfullt sommervær. Og temperaturen stiger. Vi nærmer oss kursen for innseiling til Rørvik, det smale sundet der nesten all skipstrafikk går gjennom. Vi passerer kjente fyr som Gjæslingan og Grinna. Og vi ser brua i Rørvik i det fjerne. Ikke langt igjen, skulle vi mene.

Rørvik i sikte…..
Broen ved innseilingen til Rørvik.

Men der tok vi feil. Innseilingen til Rørvik føles som landets lengste. Etter lange timer kommer vi endelig inn til Rørvik. Første «by» på en lang stund. Med apotek, vinmonopol, velfylte dagligvareforretninger, post, bunkers, verksteder og alt man måtte behøve. Vi rekker å ta en titt på byens nye, moderne kirke, og besøker kystkultursenteret Norveg, som virkelig var imponerende.

Rørvik havn, med det flotte kystkultursenteret Norveg. Åpenbart inspirert av Gehry’s Guggenheim-museum i Bilbao.
Fra den gamle trehusbebyggelsen som er bevart i Rørvik sentrum.
Den unike, nye kirken i Rørvik, som ble ferdig i 2019, etter at den gamle brant i 2012. Det som kan se ut som stillas-presenning på avstand, er kirkens kreative ytre skall. Når det er mørkt belyses skallet på ulike måter innenfra, slik at lyset sendes ut gjennom de perforerte platene. Sprekt og innovativt.
De flotte, gamle naustene som kystmuseet i Rørvik har bevart og restaurert. Rørvik har rike tradisjoner som handelssted og fiskehavn.

Og temperaturen steg enda mer. På ettermiddagen var den oppe i 31 grader, og i heten gikk alt litt sakte i Rørvik. Vi handlet inn ferske reker, slepte oss avgårde på glohet asfalt, gikk ned til båten på brygga og la opp til en døsig after noon i cockpit. Det lå 10-15 båter på gjestebrygga, kun 4-5 seilbåter. Folk slappet av i båtene sine, stille og rolig. Det var nesten tropisk stemning. Det føltes som å være i sydens lande. I Rørvik. Utrolig.

Den magiske sommerkvelden gikk over i en like magisk sommernatt. Dette fotografiet ble tatt klokken 4 om morgenen 28. juni 2020.