Seiling i Norge // Sailing in Norway
Nyheter Opplevelser Seiling

Nordland 2020

9. juni 2020 3 min read

Nordland 2020

Reading Time: 3 minutes

Følg «Lily», en 1979 Granada 31, på ferden fra Kristiansund og nordover langs kysten av Trøndelag og Nordland denne sommeren.

Vi kaster loss på St. Hansaften, 23. juni 2020. Vi skal smyge oss oppover; Hitra, Stokkøya, Abelvær, Rørvik, Brønnøysund, Vega, Sandnessjøen, Nesna, Lurøy, Træna – og alle de spennende stedene derimellom. Følg oss på denne siden!

Det blir seiling, «70’s style»: Spinnaker og Big Boy, originale Fogh Sails fra 1979.

Båten vår – Granada 31

Granada 31 er tegnet av de danske designerne Elvstrøm og Kjærulff, som har en rekke klassikere på samvittigheten. Sammen tegnet de velkjente seilbåter som Aphrodite 101 (solgt i 450 eks.), Bianca-båtene, Nordisk Folkebåt, og hele den originale Granada-serien, med 400 solgte av Granada 27 i årene 1977-81, og hele 750 solgte av suksessen Granada 31 i årene 1977-82.

Rask, rommelig med kvalitetsinteriør.

Granada 31 finnes det endel av i Norge fortsatt, men ikke alle er like bra holdt. De fine eksemplarene (som er passet godt på og ikke gjort for mye med) avslører et interiør med håndverksmessige kvaliteter som nå kun finnes i de dyreste båtene fra Orust og Finland. Det er en meget rommelig salong, med sitteplass til åtte og ståhøyde 1,85 m. Mellom piggen og salongen er det et avlukke med to dører til et toalett/garderoberom som gjør det mer skjermet å trekke seg tilbake til piggen om kvelden. En smart løsning. Pantry er helt enkelt, men funksjonelt. Det er et godt kartbord, men mangler en krakk å sette seg på. Under kartbordet er en stikkøye på styrbord side som best fungerer som lagringsplass. Motoren i vår båt er en gammel (og god) traver, en Volvo Penta MD7A på 13 hk. Ikke spesielt kraftig i 2020, men den fungerer greit i ikke for hardt vær. Den store fordelen er at man kan sveive den i gang dersom batteriene er flate.

Slik omtales Granada 31 i Curt Gelins 300 Segelbåtar i Test fra 1998.

Detaljer man setter pris på.

Granada 31 er en båt man blir mer og mer fornøyd med. Den er rask og velbalansert, holder god fart i svake vinder og med spinnaker. Det er en rekke detaljer på dekk og i interiøret som viser hvor gjennomtenkt båten er. Et eksempel er de smale vinduene på hver side. Når man stå inne i båten er de vinklet slik at man både kan se ut til siden og samtidig rett opp i masten, noe som er gunstig når man seiler autopilot underveis. Cockpiten er funksjonell, med rorkult. Selve rorkonstruksjonen har fått litt kritikk for å være for svak.

De fleste Granada 31 ble levert med jernkjøl. Vår «Lily» er levert med blykjøl, og det er vi veldig fornøyd med i dag, 41 år etter. Et hakk i blykjølen etter forrige eiers kontante møte med en av Smølas titusenvis av grunner, vitner om hvor effektivt blykjølen fanger opp kreftene og hindrer dem fra å forplante seg på skadelig vis til hele kjølen og kjølinnfestingen.

Blykjøl, veldig greit etter 41 år i sjøen.

Ansv. redaktør i Ocean.no
Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *